onsdag 18 februari 2009

ok...

Här kommer den.., recensionen av Män som hatar kvinnor
Den får 4 raffar av 5 möjliga.
Varför?
Jo ?
Jag är en av de få som ej läst boken och jag tycker ej att det har med den slutliga produkten att göra. De flesta recensioner jag läst har utgått ifrån boken...? En film skall ses som en film och inte som ett blueprint på en "verklig händelse" eller en bok på film. FILM är FILM! ...eller så är det en dokumentär.
Jag tänker ej återberätta historien eller ge mig in på en djupanalys. Men..,
Jag satt på helspänn mest hela tiden och undrade hur ska det gå, hur ska det gå...? Jag tyckte att foto, klipp och musik, scenografi, kostym allt var tipp topp...
Huvudrollerna var kanon-castade och man ville verkligen veta mer om dem hela tiden och hänga med på deras eskapader, även de övriga rollerna var fint nertonade, allt för att föra historien vidare. Härligt att se Eva Fröling på filmduken, det är ett slöseri att ej använda denna vackra fantastiska skådespelare oftare... Det kan lätt bli så att, har man en mindre roll låt oss säga 1-3 dagar på en film så är det lätt att man vill komma in och göra sitt allra allra bästa och det brukar synas.., dvs man tar i så man spricker i egensyfte och fyller inte i den del av paletten man egentligen skall fylla, man vill gärna synas lite extra eftersom man är med så lite... Men icke, inga såna misstag här inte.
Jag tycker det var den bästa svenska filmen på bra länge, men kära läsare så är den också gjord av en Dansk!!!?
Alla 3 viktigaste A positioner som regi/ foto/ klipp är danska, även producent!!! Jag har sett alla skådespelare i tidigare filmer och de är alltid bra om än ibland lätt övertydliga med svensk hackig dialog. Nu sken alla dessa fantastiska skådespelare och poängterade att less is more på film, under Danska Niels Arden Oplevs vakande och kritiska öga. Filmen drog rejält över budget och inspelningstid...Långa krismöten hölls under inspelning men med en producent med stort Mod, så här efteråt så kommer alla inblandade att kunna andas ut och få tillbaka med råge. Ett tydligt tecken på att det är dumt att snåla och stressa ihop en film och att vi fortfarande har en hel del att lära ifrån våra Danska bröder och systrar...

2 kommentarer:

  1. Meeeeeeeeeeeeeeeeeenne...vad arg man blir när man skrivit något halvlångt som rätt som det är försvinner bara för att datorn cp:ar sig...

    Jo iaf, ang. recensionen - lät ju helt klart bra med 4 raffar av 5 möjliga :) Kan knappt bärga mig tills jag får se den! Dessutom försökte jag för ett par dagar sen googla-upp Noomi Rapace ordentligt, eftersom jag läste att hon hade varit med i Tre kronor. Men hur jag än nystade så blev jag inte klok på vem hon var i serien.. tydligen någon "Lucinda Gonzales". Men kan inte dra mig till minnes att det skulle funnits någon med det namnet i serien...hm..Ja ja, ett mysterium som kvarstår.
    /Ida

    SvaraRadera
  2. Lucinda i Tre Kronor
    http://www.youtube.com/watch?v=4Agkere6IIY&feature=related

    SvaraRadera